Museet

Söderlångviks museum är ett konst- och personhistoriskt museum beläget i karaktärsbyggnaden på Söderlångvik gård. Museet öppnades för allmänheten 1965 enligt Amos Andersons (1878–1961) önskan. Huset genomgick en grundlig renovering 2018–2021 då interiörerna återfick sin ursprungliga, stilrena skepnad från 1930-talet. Inredningen på Söderlångvik är mestadels klassisk med både antika möbler och eftergjorda stilmöbler. Största delen av Amos Andersons bibliotek finns här, resten finns i Amos helsingforslägenhet, där hemmuseet Amos Andersons hem öppnades i mars 2023.

Basutställningen på Söderlångvik erbjuder konst ur Föreningen Konstsamfundets samlingar. Urvalet består huvudsakligen av finländsk konst från år 1900 till 1950.

Interiörerna är på många sätt speciella. Det första besökaren möter i museets entréhall är Juho Rissanens nyligen rengjorda Bretagnemadonna. Det s.k. biljardrummet domineras av sittgruppen som ursprungligen skulle betjäna Finlands första kung, Friedrich Karl, Prins av Hessen. Stora matsalen är inredd för 30 middagsgäster,  och i källaren gömmer sig en liten, privat biograf.

Museet ordnar årligen en eller flera specialutställningar med samtidskonst. De märkligaste sevärdheterna finns utanför museet: de fyra karyatiderna, de kvinnoformade kolonnerna från Svenska Teaterns ursprungliga fasad från 1866, har prytt Amos Andersons garage sedan mitten av 1930-talet, då teatern renoverades.

Välkommen att bekanta dig med Amos Andersons imponerande liv och omfattande konstsamling, samt våra konstutställningar! Vi har öppet varje dag från maj till september med undantag av midsommar, då vi har stängt.

Inträdesavgifter och öppettider. Till inträdesavgiften hör en tryckt Gallery Guide och audioguide.

Gruppbokningar

Du kan läsa mer om Amos Anderson på sajten amoshem.fi

Årets utställning:
Emma Helle – Sommargäster

Årets konstnär på Söderlångviks museum är skulptören Emma Helle. Utställningen har fått sitt namn av verket Sommargäster. I det har en bekymmerslöst tillbakalutad person fått sällskap av en glad hop djur i trädet som hon svalkar sig under, allihop ett slags sommargäster. Också Emma Helles skulpturer har flyttat till Söderlångvik över sommaren, för att åka vidare när hösten nalkas.

I museibyggnaden finns 14 skulpturer i lera, porslin, stengods och trä. Verken smälter in i hemmuseets inredning, samtidigt som de med sin färgprakt och sprudlande natur sticker ut och kommenterar konsten och föremålen i sin omgivning. Också en serie skissartade laveringar och gouachemålningar som Helle målat i Paris år 2017 ställs ut. I dem framträder bland annat Notre-Dames arkitektur och detaljer samt olika medeltida föremål från Musée de Cluny. I trädgården hittar också den skarpögde ett dussin keramiska alrunor som tränger upp från olika rabatter och blomkrukor.

Emma Helles keramiska verk kännetecknas av nyanserade glaseringar, praktfulla förgyllningar samt ständig rörelse. Med sin livsbejakande hållning för de osökt tankarna till bland annat rokokons överdådighet. Sina motiv lånar Helle fritt från olika mytologier och konsthistoriska epoker. Ibland präglas verken av en ogenerad sexualitet och humor, men alltid förfinat och estetiskt tilltalande. Emma Helles konst lämnar garanterat ingen oberörd.

Emma Helle Notre-Dame
Emma Helle – Notre Dame, 2017

Allmänna guidningar på museet

Alla besökare får en kort 15 minuters introduktionsguidning som ingår i biljettpriset under följande tider:

1.7-11.8.2024 varje dag kl 14.00 på svenska och kl 15.00 på finska.

2.5-30.6.2024 och 12.8-30.9.2024 lördag och söndag kl. 14.00 svenska och kl. 15.00 på finska.

Fotoutställning i restaurangen

Niclas Warius: Vanitas Chimitoensis

Serien Vanitas Chimitoensis kom till då fotografen Niclas Warius (s. 1972) letade efter affärsmannen och konstmecenaten Amos Andersons (1878–1961) själ på dennes forna sommarresidens Söderlångvik hösten 2018. Platsen som nyss stängt sina dörrar inför en tre år lång renovering var på många sätt i dåligt och slitet tillstånd. Warius rotade i huset från vind till källare letande efter tecken och ledtrådar, föremål och stämningar för sina stilleben. Ur konstnärens fantasi i kombination med Söderlångvikmiljön uppstod fängslande och gåtfulla arbeten som i stället för lyxiga fasader framställer någonting bisarrt och vrickat. Stämningen i bilderna är stillsam, melankolisk och nostalgisk, tiden står liksom stilla. Vi vet inte riktigt i vilket decennium vi befinner oss. 

Serien symboliska stilleben utgör en rön i Niclas Warius omfattande produktion med vanitastema som visats på många utställningar i Finland och Sverige. Vanitasmålningarna behandlar de världsliga rikedomars förgänglighet och var populära särskilt i Nederländerna under 1600-talet.

Niclas Warius utställning Vanitas Chimitoensis visades på Café Vivan på Söderlångvik sommaren 2019. Av serien som består av åtta arbeten visas sju permanent på gårdens restaurang.

Parken

Från byggnaden har man en vacker utsikt över trädgården som Paul Olsson utformade på 1930-talet. Då byggdes bl.a. en springbrunn kallad ”Nyckeln”. Under årens lopp har parken genomgått många förändringar men man försöker bevara delar av den ursprungliga planen. Många av träden på den stora gräsmattan har planterats av Amos Andersons gäster. Under det stora renoveringsprojektet åren 2019-2021 har även parken återförts till sin forna glans.

Under Lux Söderlångvik i november-december 2024 belyses parken av ljuskonst.